پشتیبانی شنبه تا چهار شنبه
( 7:30 - 14:30)
منو

دسته بندی‌ها

اینستاگرام

مرکز آموزش مدیریت دولتی به منظور افزایش آگاهی مدیران و کارکنان سازمانها با ابعاد گوناگون دورکاری در نظام اداری نشستی تخصصی با عنوان «دورکاری در نظام اداری، الزامات و چالش ها» را برای کلیه مدیران و کارکنان دولت با حضور دکتر علی اله قنبری رئیس آمار، برنامه ریزی و تأمین نیروی انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور روز چهارشنبه 21 خرداد 99 از ساعت 9 تا 10:30 به صورت آنلاین برگزار کرد. 

در ابتدای این نشست، دکتر علی اله قنبری با اشاره به تعاریف دورکاری، بیان داشت: دورکاری روشی برای سازماندهی و انجام کار در مکانی غير از محل استقرار سازمان، با استفاده از تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات است که استقرار اين فرايند موجب انعطاف زمانی و مکانی در انجام فعاليت‌ها و وظايف شغلی می شود. وی در ادامه با تعریف کارمند دورکار، گفت: کارمند دورکار فردي است که تمام يا بخشي از ساعات کار هفتگي خود را دور از محل کار اصلي يا سازمان خود، در خانه يا هر محل کاري جايگزين ديگر فعاليت مي‌کند.

رئیس آمار، برنامه ریزی و تأمین نیروی انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور سپس به مزایا و معایب دورکاری و ویژگی برخی مشاغل برای دورکاری پرداخت. دکتر قنبری مزاياي دوركاري را در سه سطح تبیین نمود: فردی، سازمانی و اجتماعی و اقتصادی. مزایایی چون: «كاهش هزينه زندگي؛ كاهش هزينه‌هاي رفت و آمد؛ كاهش هزينه خريد لباس مخصوص محيط كار؛ كاهش هزينه نگهداري كودكان توسط پرستار يا مهد كودك؛ کاهش ميزان استرس و فشارهاي رواني ناشي از برخوردها و تعاملات اجتماعي؛ ايجاد فرصت اشتغال براي معلولاني كه امكان رفت و آمد يا كار تمام‌وقت ندارند؛ ايجاد توازن مناسب بين كار و زندگي و ساعات كار منعطف» را از جمله مزایای فردی دورکاری(کارمند دورکار) برشمرد و مزاياي سازماني دورکاری را «حفظ كاركنان خاص؛ افزايش بازگشت سرمايه؛ کاهش سرويس‌های اداری؛ كاهش اثرات بيماري كاركنان؛ کاهش نرخ خروج از خدمت؛  امكان استفاده از ظرفيت هاي بين المللي؛ كاهش هزينه‌ هاي سربار (اداري، انرژي و اسكان)؛ انعطاف سازمانی؛  بازگشت سريع‌تر به وضعيت قبل (بهبودپذيري)؛ كاهش ميزان غيبت كاركنان؛ انعطاف کاری و افزايش بهره وري» دانست.

دکتر قنبری «كاهش حجم ترافيك؛ كاهش آلودگي؛ ايجاد فرصت‌هاي شغلي بيشتر و ابزار كارمنديابي مناسب‌ تر؛ انعطاف‌ پذيري در استخدام كارمند؛ كاهش تقاضاي زمين و ساختمان و اجاره محل؛  بهبود کيفيت زندگی؛ كاهش ميزان عدم حضور در كار» را از مزاياي اجتماعي و اقتصادی دورکاری معرفی نمود.

در ادامه رئیس آمار، برنامه ریزی و تأمین نیروی انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور، به موانع و معایب دورکاری اشاره کرد و گفت: «عدم وجود امکانات مناسب؛ كاهش ارتباطات اجتماعي؛ كاهش ارتباطات شغلي؛ شرايط كاري سخت؛ نگراني از عدم پيشرفت و ارتقاي شغلي؛ عدم تناسب دورکاری مبتنی برکار در خانه برای برخی از افراد؛  لزوم دانستن زبان انگليسي؛ داشتن توان فنی براي استفاده و نگهداری تجهيزات» را می توان به عنوان موانع و معايب فردي كارمند دوركار قلمداد کرد و برای موانع و معايب سازماني (كارفرما): «حفظ امنيت اطلاعات؛ وجود بسترهای سخت افزاری لازم؛ مقاومت مديران؛ مشكلات نظارت بر عملکرد کارکنان دورکار؛ شناسايي نيروهای مناسب برای دورکاری؛ هزينه های مربوط به بسترسازی و پياده سازی دورکاری و ...» را می توان نام برد. البته موانعی دیگر از قبیل: «بسترهای فنی و قانونی در جامعه؛ آماده‌ نبودن بسترهای اجتماعی و فرهنگی لازم برای دورکاری» را باید از موانع اجتماعي بدانیم.

دکتر قنبری در بخش دیگری از سخنانش به مشاغل مناسب و نامناسب برای دورکاری اشاره کرد و با بیان مثالهای متعدد موضوع را بسط داد و تأکید داشت که مشاغل مناسب باید این ویژگی ها را داشته باشند: «به شكل فردي قابل هدايت و انجام‌ باشد؛ به كمترين حد از آموزش و تعليم و نيز بازرسي و نظارت نياز داشته باشد؛ وابسته به زمان و مكان خاصي نباشد؛ بخش عمدة آنها ايجاد، تغيير و نشر داده و اطلاعات باشد؛ در حين انجام فعاليت، نياز به مواجهه رو در رو با مشتري يا مدير، دسترسي فيزيكي به منابع ثابت و به‌كارگيري اطلاعات محرمانه نباشد و در آخر، نتايج حاصله قابل اندازه‌گيري و پيش‌بيني باشد.» وی در ادامه برخی مشاغل نامناسب برای دورکاری را این چنین معرفی کرد: «برخي از كارهاي عملي و اجرايي مثل آتش نشاني، پليس، كار آزمايشگاهي، جراحي، دندانپزشكي و... ؛ در مواردي كه تاثيرگذاري و نفوذ در افراد، خيلي مهم است؛ زماني كه نظارت مستمر و زياد بر كار ضروري است؛ زماني كه احتمال وقوع پيشامدهاي اضطراري بالاست يا هزينه وقوع پيشامد اضطراري سنگين است.»

پاسخ گویی به پرسش های ارسالی بخش پایانی سخنان دکتر قنبری را تشکیل می داد. گفتنی است که این نشست همچون نشست های تخصصی پیشین از طریق پخش زنده در فضای مجازی (سامانه آموزش های الکترونیکی مرکز (lms.smtc.ac.ir)، صفحه اینستاگرام مرکز (lsmtc.ac.ir)، صفحه وبینار مرکز  و نیز سایت آپارات) برای مدیران و کارکنان نظام اداری و همه علاقه مندان قابل مشاهده و همراهی بود.


کلمات کلیدی: اخبار
اشتراک‌گذاری:

نظرات

    جهت ارسال نظر ابتدا باید وارد شوید.


  • {{comment.fullname}}
    {{comment.timecreated}}

    {{comment.message}}


    • {{reply.fullname}}
      {{reply.timecreated}}

      {{reply.message}}